Zijn we met z’n allen langzaam "in slaap aan het vallen" door de technologie om ons heen?
In deze aflevering duiken Stek en Louis diep in de psychologie achter sociale media. Gewapend met een verse literatuurstudie leggen ze uit waarom ons oerbrein — dat gewend is aan groepen van maximaal 120 mensen — volledig ontregeld raakt door de moderne digitale wereld.
Louis deelt vier fundamentele psychologische theorieën die verklaren waarom we ons onbewust continu vergelijken met de "8 miljoen per jaar-standaard" van Gen Z en waarom we onze authenticiteit verliezen op het digitale podium.
Wat je gaat horen:
De vergelijkingsval: Waarom we stoppen met dankbaarheid en starten met ontevredenheid.
Het podium-effect: Waarom jongeren tussen de 10 en 19 jaar zich niet meer "vrij" durven te gedragen uit angst voor de camera.
Digitale stammenstrijd: Hoe online groepen zorgen voor extreme polarisatie.
Praktisch advies: Hoe je met "intentie" en "digitale bijsluiter" je psyche beschermt.
Ben jij een ouder, docent, of gewoon een "fossiel" die zich afvraagt waar het heen gaat met onze mentale gezondheid?
Luister dan nu deze "best voorbereide aflevering ooit" van Therapie met Stek & Louis!