Voorbij de oren - S0 / E06

Muzikale aanhalingstekens 2: Schumanns Fantasie op. 17

Thema’s: muziek en taal; citaat; herinnering. 

Over het citeren als een bijzondere vorm van ontlenen, met aandacht van een interessant twijfelgeval: Schumanns Fantasie in C op. 17.

00:00 – Intro
00:36 – Woorden en waar ze voor staan
03:08 – Ontlening
11:06 – Een twijfelgeval: Schumanns Fantasie
13:40 – De verre geliefde
17:13 – Een verwijzing?
23:11 – Spirituele ontmoetingen
30:33 – Muziek als herinneringsproces

Muziek-/geluidsfragmenten: 

  • J.S. Bach, Das wolhtemperierte Klavier I, Präludium in C BWV846.*
  • W.A. Mozart, Ave verum corpus KV 618.*
  • W.A. Mozart, Symfonie in g KV 550.*
  • J.S. Bach, Matthäuspassion BWV 244, aria Aus Liebe will mein Heiland sterben.*
  • J. Haydn (?), Divertimento (Sonate) in A Hob. XVI:12.*
  • W.A. Mozart, Pianoconcert in A KV 488, deel 2 (Adagio).*
  • R. Schumann, Fantasie in C op. 17, deel 1.*
  • L. van Beethoven, An die ferne Geliebte. F. Wunderlich, H. Schmidt. Philips 420.852-2
  • L. van Beethoven, An die ferne Geliebte.*
  • F. Schubert, An die Musik.*
  • F. Chopin, Variaties op Là ci darem la mano uit Mozarts Don Giovanni  op. 2.*
  • R. Schumann, Fantasie in C op. 17, deel 3.*

Schumanns Fantasie, deel 1, compleet*

Schumanns Fantasie, deel 3, compleet

*Pianomuziek gespeeld door Lodewijk Muns.

Voornaamste bronnen:

  • Marston, N. Schumann: Fantasie, Op. 17. Cambridge: Cambridge University Press 1992.
  • Rice, J. A. ‘Adding to the Galant Schematicon: The Lully’. Mozart-Jahrbuch 2015.
  • Rosen, Ch. The Romantic Generation. Cambridge MA: Harvard University Press 1995.
  • Rosen, Ch. Romantic Poets, Critics, and Other Madmen. Cambridge MA: Harvard University Press 1998.
  • Schumann, C. en R. Briefwechsel: Kritische Gesamtausgabe. Ed. by Eva Weissweiler. Basel: Stroemfeld 1984.
  • Seiffert, W.-D. ‘Will versus Caprice. On the the Closing Measures of Robert Schumann’s C-Major Fantasy Op. 17’. G. Henle Verlag (blog). 2012.
  • Todd, R. L., 'On Quotation in Schumann’s Music'. In R. Larry Todd (ed.). Schumann and His World. Princeton NJ: Princeton University Press 1994.
company logo

Over Voorbij de oren

Podcast over muziek en filosofie door Lodewijk Muns.

Voorbij de oren: omdat het geluid dat onze oren binnenkomt pas muziek is als wij die erin herkennen. Muziek doet een beroep op ons geheugen en herinneringen, emoties, verbeelding en taalvermogen.

Filosofie: omdat het gaat om verbanden tussen muziek en de andere aspecten van het leven, om opheldering en het verdrijven van rookgordijnen. Rookgordijnen die ook soms door filosofen zijn opgetrokken.

Lodewijk Muns, musicoloog, componist en pianist, bespreekt met de vleugel binnen handbereik thema’s zoals muziek en herinnering, muziek en taal, en de grenzen van wat muziek is en kan zijn. 

Duur van de aflveringen: 20-30 minuten. Frequentie: in principe tweewekelijks. 

Lodewijk Muns: website, blog: https://lodewijkmuns.nl/

Deze podcast wordt de luisteraars gratis aangeboden. Het maken ervan vergt wat inspiratie, veel werk, een leven lang ervaring en een beetje geld. Als je enthousiast bent, kun je overwegen om een eenmalige of terugkerende donatie te doen. 

Whydonate biedt o.m. iDEAL. Buymeacoffee (sandwich) werkt met Stripe. 

https://whydonate.com/nl/fundraising/voorbij-de-oren 

https://www.buymeacoffee.com/lodewijkm

Luister via ...

Volg ons op ...