Over abstracte en ‘absolute’ muziek, de kaleidoscoop van Eduard Hanslick, het oercontrapunt van Heinrich Schenker, en de fuga’s van Bach.
00:00 Intro
00: 36 Twee dogma’s
04:56 Muziek zonder toevoegselen
06:16 De auditieve kaleidoscoop
08:40 ‘Kunst die met zichzelf speelt’
13:03 Complementariteit: harmonie en contrapunt
18:02 Die Kunst der Fuge
24:42 Metacontrapunt
27:55 Heinrich Schenker
35:11 Bach: Preludium en fuga in F BWV 880
Muziekfragmenten:
- 03:51 J.S. Bach, Sinfonia Nr. 1 BWV 787
- 13:48 Melodie en harmonisaties
- 16.42 J.S. Bach, Präludium F dur BWV 880, Das wohltemperierte Klavier II nr. 11
- 20:43 J.S. Bach, Contrapunctus I, Die Kunst der Fuge BWV 1080
- 26:23 H. Schenker, Zweistimmige Invention op. 5 nr. 1
- 35:41 J.S. Bach, Präludium und Fuge F dur BWV 880, Das wohltemperierte Klavier II nr. 11
Bronvermelding:
- M.E. Bonds, Absolute Music: The History of an Idea. New York: Oxford University Press, 2014.
- E. Hanslick, Hanslick-Online.
- L. Muns, Playmobil Bach: Google’s No-Good-Doodle, 2019.
- L. Muns, The Animated Arabesque: Hanslick on Musical Beauty, 2014.
- L. Muns, Why I Am Not a Schenkerian, 2008.
- S. Pederson, ‘Defining the Term “Absolute Music” Historically’. Music and Letters 90, no. 2 (1 May 2009): 240–62.
- H. Schenker, Der freie Satz. Wien: Universal Edition, 1935.
- R. Wagner, Sämtliche Schriften und Dichtungen. Volksausgabe. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1911.
Whydonate biedt o.m. iDEAL. Buymeacoffee (sandwich) werkt met Stripe.
https://whydonate.com/nl/fundraising/voorbij-de-oren
https://www.buymeacoffee.com/lodewijkm