Systemische ontmoetingen
Yvonne Stams & Peter Dalmeijer / Vidarte BEGELEIDERSCHAP: ‘de kunst van het helpen’
In deze serie over begeleiderschap: de kunst van het helpen’ onderzoeken Yvonne Stams en Peter Dalmeijer hoe collega's in het systemische werkveld’ omgaan met hun rol als begeleider. Wat doet een begeleider tijdens opstellingen? Hoe geven verschillende systemisch werkers vorm aan hun begeleiderschap? Wat is daarbij belangrijk en wat doet ertoe?
Welke rituelen worden gebruikt door deze systemisch werkers? Luister hoe ze omgaan met hun ‘lege midden’, het ‘wetende veld’ en hoe ze vanuit een fenomenologische houding werken?
Ontdek hoe deze professionals voorkomen dat ze in dienst genomen worden door het systeem. Leer hoe ervaren opstellers hun coachees begeleiden, voorafgaand aan, tijdens en na een opstelling. Wij zijn allemaal mens. Elke mens-professional geeft op een eigen wijze vorm aan de kunst van het helpen.
Aflevering 3: Hans van den Berg
Hans is een opleider in systemisch werk/familieopstellingen van het eerste uur. Hij noemt zichzelf opleider in levensvaardigheden. Hans leerde dit werk voor het eerst kennen in 1994, maar pas enkele jaren later raakte hij pas echt geïnspireerd toen zijn vrouw Marleen, enthousiast thuis kwam na een opstelling. Hij heeft veel te vertellen over de rol en de plek van de begeleider. Wij waren aangenaam verrast door zijn eigen treffende vocabulaire . Zo heeft hij het over de ‘mogelijkmaker’ ipv de begeleider, dat vindt hij te beperkt. Hij heeft het over diagnose ipv patronen herkennen en hanteert de term ‘cirkel van invloed’ voor de deelnemers aan de buitenrand van de opstelling die (nog) niet als representant zijn opgesteld.
Hans heeft ons ook nog meegenomen naar de geschiedenis van systemisch werken in Nederland en hij vertelt bevlogen over de congressen die hij over systemisch werken georganiseerd heeft. Luister eens naar deze warme, rustig sprekende ervaren opsteller. Hans heeft meerdere boeken uitgegeven over het werken met opstellingen en heeft een eigen magazine ‘helder’.