De Onzichtbare Collectie - S01 / E62

#60 Violin Phase from Fase: Four movements to the Music of Steve Reich, 1982 van Anne Teresa De Keersmaeker door Pablo Hannon (NL)

Pablo Hannon (Santiago, 1973) verkent verschillende expressies in zijn artistieke praktijk. Vanuit zijn activistische roots en bewustzijn van onrechtvaardigheid elders in de wereld, richtte hij The School op; een fluïde, autonome ruimte en methodologie waarmee hij toegankelijke, interdisciplinaire samenwerkingen met lokale en internationale participanten mogelijk maakt. Hannons’ eigen artistieke experimenten berusten op tekenkunst en vormgeving en spelen in op de geïmproviseerde en performatieve interactie met het publiek. Hannon is één van de juryleden voor de Limburg Biënnale in 2024.

In dit fragment praat hij over 'Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich', de allereerste voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, die in 1982 in première ging. Fase bestaat uit drie duetten en één solo, gechoreografeerd op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich.

De Onzichtbare Collectie richt zich op verhalen van mensen over hun favoriete kunstwerk. Het is een online kunstcollectie die je niet kan zien, maar wel kunt horen. Marres oogst verhalen waarin mensen van alle leeftijden en achtergronden hun kunstervaring delen.

Luister ook naar de podcast Sensing Art, Training the Body op Spotify of Apple Podcasts.


Over De Onzichtbare Collectie

Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht, is een internationaal georiënteerde presentatie-instelling waar hedendaagse kunst in de breedste zin van het woord wordt onderzocht aan de hand van tentoonstellingen, workshops, publicaties en een rijk publieks- en educatieprogramma. Marres onderscheidt zich van andere presentatie-instellingen voor hedendaagse kunst door zijn interdisciplinaire focus op de werking van de zintuigen, de taal van het lichaam en de nadruk op ervaring. 

Het is ook mogelijk om te luisteren naar de podcast Sensing Art, Training the Body.

// Marres, House for Contemporary Culture in Maastricht (NL), is an internationally oriented presentation institution where contemporary art in its broadest sense is explored through exhibitions, workshops, publications and a wide range of education and participation activities. Marres distinguishes itself from other presentation institutions for contemporary art through its interdisciplinary focus on the working of the senses, the language of the body and its emphasis on experience. www.marres.org

It is also possible to listen to the podcast Sensing Art, Training the Body.