De Onzichtbare Collectie - S01 / E69

#69 Panorama van Scheveningen, 1881 van Hendrik Willem Mesdag door Tonnie Imfeld (NL)

Tonnie Imfeld is een oudere met veel liefde voor kunst, zowel in het bezoeken van musea als het actief beoefenen van realistische schilderkunst.

Tonnie vertelt over het Panorama van Scheveningen. In 1880 kreeg Hendrik Willem Mesdag van een Belgische panoramamaatschappij de opdracht van zijn leven: het maken van een 360 graden-schilderij met zijn geliefde Scheveningen als onderwerp. Met een omtrek van 114,5 meter en een hoogte van 14,6 meter is het het grootste schilderij van Nederland.

Het Panorama is een vergezicht op de zee, de duinen en het oude vissersdorp Scheveningen. Als bezoeker bevind je je in het midden van het schilderij en kijk je rond vanaf het Seinpostduin, toen het hoogste duin in Scheveningen.

De Onzichtbare Collectie richt zich op verhalen van mensen over hun favoriete kunstwerk. Het is een online kunstcollectie die je niet kan zien, maar wel kunt horen. Marres oogst verhalen waarin mensen van alle leeftijden en achtergronden hun kunstervaring delen.

Luister ook naar de podcast Sensing Arts, Training the Body op Spotify of Apple Podcasts.


Over De Onzichtbare Collectie

Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur in Maastricht, is een internationaal georiënteerde presentatie-instelling waar hedendaagse kunst in de breedste zin van het woord wordt onderzocht aan de hand van tentoonstellingen, workshops, publicaties en een rijk publieks- en educatieprogramma. Marres onderscheidt zich van andere presentatie-instellingen voor hedendaagse kunst door zijn interdisciplinaire focus op de werking van de zintuigen, de taal van het lichaam en de nadruk op ervaring. 

Het is ook mogelijk om te luisteren naar de podcast Sensing Art, Training the Body.

// Marres, House for Contemporary Culture in Maastricht (NL), is an internationally oriented presentation institution where contemporary art in its broadest sense is explored through exhibitions, workshops, publications and a wide range of education and participation activities. Marres distinguishes itself from other presentation institutions for contemporary art through its interdisciplinary focus on the working of the senses, the language of the body and its emphasis on experience. www.marres.org

It is also possible to listen to the podcast Sensing Art, Training the Body.