Bijbellezen met Jan - S03 / E15

S3, A15: Geloven is schuilen in een mand tussen hemel en aarde

Lees nu gratis 'Het verboden boek': bijbellezenmetjan.nl/verboden.

Geloven is schuilen in een mand tussen hemel en aarde

Welkom terug bij de ‘Bijbellezen met Jan’-podcast! Ik neem dit op 29 april 2024 op en heb de afgelopen weken helaas geen nieuwe afleveringen van de podcast kunnen posten. Soms zit het leven even wat in de weg. Bovendien ben ik druk geweest met het lanceren van mijn nieuwe boek. Dat heeft de titel ‘Het verboden boek’.

Het is een roman over de vraag: ‘Wat als de Bijbel opeens illegaal wordt? Wie houdt dan nog stand?’ Het is een boeiend verhaal waarin een voorganger plotseling opgejaagd wild is, zijn vrouw een geheime kerk moet gaan leiden en zijn dochter wordt bedreigd.

Ik heb veel boeken over vervolging geschreven. Onder meer een roman over vervolgde christenen in Noord-Korea. En hoewel daarin veel heftigere dingen gebeuren dan in ‘Het verboden boek’ heeft ‘Het verboden boek’ toch misschien wel meer impact op mensen.

Wat ik namelijk in mijn roman over Noord-Korea deed, was de lezer meenemen naar de vervolging toe. In ‘Het verboden boek’ breng ik juist vervolging naar de lezer toe. Het komt dichterbij en juist dat maakt dat het misschien wat beklemmend kan overkomen.

Tegelijkertijd weet ik zeker dat dit boek een boost is voor je geloofsleven. Alle mensen in de Bijbel worstelen met God. Daar worden ze juist sterker van. ‘Het verboden boek’ kan je daarom helpen om jouw geloof ook aan te scherpen.

Het eBook is bovendien gratis te downloaden. Als je dat nu doet, krijg je er een ook getuigenis bij van een christen die tien maanden werd vastgehouden door de Taliban. Hij leerde waardevolle lessen die hij met ons deelt.

Maar je kunt ook kiezen voor een paperback of zelfs de insider editie. Dan krijg je allerlei extra’s bij je bestelling, zoals een checklist hoe je je eigen huiskerk start, een eBook ‘Vervolging in de Bijbel’, een masterclass over christenvervolging door de eeuwen heen en een training volharden in geloof.

Kijk daarom gauw op bijbellezenmetjan.nl/verboden voor alle informatie over dit boek en over de extra’s.

Ook deze aflevering van de podcast staat in het teken van vervolging. Ik wil graag met jou kijken naar een moment uit het leven van Paulus, één van de apostelen die heftig is vervolgd. Ik noem deze overdenking: ‘Geloven is schuilen in een mand tussen hemel en aarde’.

Geloven is schuilen in een mand tussen hemel en aarde

De mannen moeten in het holst van de nacht op hun tenen naar de stadsmuur van Damascus zijn geslopen. De duisternis was de enige bescherming die ze hadden. Ze namen de trap omhoog en sleepten een grote mand met zich mee. Eenmaal boven maakten ze een touw vast aan beide zijden van de mand.

‘Vlug’, zei één van hen, ‘Ga erin’.

Saulus, een Joodse man van aanzien, een Romeins staatsburger, een farizeeër nota bene, moet diep hebben gezucht toen hij zich klein maakte en zich in de mand liet zakken. Hij voelde hoe zijn vrienden de mand optilden, over de stenen muur heen. De mand schudde terwijl ze het touw zo langzaam mogelijk lieten vieren.

Waar dacht Saulus aan toen hij zich zo tussen hemel en aarde bevond? Misschien wel aan Mozes, die als baby in een mandje werd gelegd en aan de rivier werd toevertrouwd. Ook Saulus stond bloot aan de elementen. En wat als het touw zou knappen?

Misschien zag hij wel zijn hele leven aan zich voorbijflitsen. Hoe hij opgroeide, hoe hij ervoor koos om God te dienen en farizeeër te worden, hoe hij erbij stond toen de stenen op Stefanus neerdaalden, net zo lang tot hij onherkenbaar verminkt was en niet meer ademde.

Maar ongetwijfeld dacht hij ook aan dat moment van drie jaar geleden. Toen was hij onderweg naar Damascus om Jezus-volgelingen te arresteren. Laten we lezen wat de Bijbel zegt over deze gebeurtenis.

Intussen bedreigde Saulus de leerlingen van de Heer nog steeds met de dood. Hij ging naar de hogepriester met het verzoek hem aanbevelingsbrieven mee te geven voor de synagogen in Damascus, opdat hij de aanhangers van de Weg die hij daar zou aantreffen, mannen zowel als vrouwen, gevangen kon nemen en kon meevoeren naar Jeruzalem.

Toen hij onderweg was en Damascus naderde, werd hij plotseling omstraald door een licht uit de hemel. Hij viel op de grond en hoorde een stem tegen hem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je Mij?’ Hij vroeg: ‘Wie bent U, Heer?’ Het antwoord was: ‘Ik ben Jezus, die jij vervolgt. Maar sta nu op en ga de stad in, daar zal je gezegd worden wat je moet doen.’

De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand. Saulus kwam overeind, en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien. Zijn metgezellen pakten hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. Drie dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet.

In Damascus woonde een leerling die Ananias heette. In een visioen zei de Heer tegen hem: ‘Ananias!’ Hij antwoordde: ‘Ik luister, Heer.’ Daarop zei de Heer: ‘Ga naar de Rechte Straat en vraag daar in het huis van Judas naar iemand uit Tarsus die Saulus heet. Hij is aan het bidden, en hij heeft in een visioen gezien hoe een man die Ananias heet, binnenkomt en hem de handen oplegt om hem weer te laten zien.’

Ananias antwoordde: ‘Heer, van veel kanten heb ik gehoord over deze man en over al het kwaad dat hij uw heiligen in Jeruzalem heeft aangedaan. Bovendien heeft hij toestemming van de hogepriesters om hier iedereen die uw naam aanroept in de boeien te slaan.’

Maar de Heer zei: ‘Ga, want hij is het instrument dat Ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder de volken en hun heersers en onder de Israëlieten. Ik zal hem tonen hoezeer hij moet lijden omwille van mijn naam.’ Ananias vertrok en ging naar het huis, waar hij Saulus de handen oplegde, terwijl hij zei: ‘Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer, door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.’

Meteen was het alsof er schellen van Saulus’ ogen vielen; hij kon weer zien, stond op en liet zich dopen, en nadat hij gegeten had, kwam hij weer op krachten. (Handelingen 9:1-19)

Paulus bestreed God

Saulus, later Paulus genoemd, is zich rot geschrokken van die ontmoeting met Jezus. Hij dacht dat Jeus dood was, maar nu bleek dat Hij werkelijk de Zoon van God was.

Paulus dacht dat hij God diende, maar hij bestreed Hem juist.

En Jezus voelde zich persoonlijk aangevallen door Paulus. ‘Saul, Saul, waarom vervolg je Mij?’, vroeg Hij. Niet ‘Waarom vervolg je de christenen?’ Of: ‘Waarom vervolg je Mijn volgelingen?’ Nee. ‘Waarom vervolg je Mij?’

Drie dagen lang bleef Paulus blind. Hij was al jaren blind geweest voor de waarheid, maar nu was hij ook nog lichamelijk blind. Zou God Hem weer genezen? Maar God was al aan het werk. Hij riep een man met de naam Ananias. Uit de reactie van Ananias blijkt wel dat de reputatie van Paulus hem vooruit was gesneld. Ananias was bang, maar gehoorzaamde toch.

Toen Ananias bad, kon Paulus weer zien. Na drie dagen vasten at hij voor het eerst weer iets, om aan te sterken. Daarna liet hij zich dopen. Er was vanaf dat moment geen weg meer terug. Door zich te laten dopen, gaf hij toe dat hij een zondig leven had geleid, ook al was hij een farizeeër en had hij zich altijd zo goed mogelijk aan de wet gehouden. Zijn doop bevestigde wat Paulus had geleerd op de weg naar Damascus: Jezus was de Christus, de Verlosser, de Zoon van God. Je kon alleen genade krijgen door je aan Hem over te geven, niet door je aan de wet te houden.

Wat Handelingen niet vermeldt, is dat Paulus na zijn genezing eerst naar Arabië ging, een plek in waarschijnlijk het huidige Jordanië. Dat schrijft hij zelf in zijn brief aan de Galaten. Wat hij daar precies deed, weten we niet. Paulus kennende heeft hij daar flink op de Bijbel gestudeerd én heeft hij ook over Jezus gepreekt. Daarna keerde hij voor een tweede keer terug naar Damascus. En ook hier ging hij, samen met de andere christenen, verkondigen dat Jezus aan het kruis was gegaan voor onze zonden, dat Hij stierf in onze plaats, dat Jezus was opgestaan uit de dood en dat iedereen nu in vrede met God kan leven als je in Christus Jezus gelooft.

Niet Paulus, maar Jezus werd vervolgd

Wat gebeurde er tijdens dat tweede bezoek, dat uiteindelijk leidde tot zijn ontsnapping via een mand?

Hij bleef enkele dagen bij de leerlingen in Damascus en ging onmiddellijk in de synagogen verkondigen dat Jezus de Zoon van God is. Allen die hem hoorden waren stomverbaasd en vroegen: ‘Dat is toch de man die in Jeruzalem iedereen naar het leven stond die de naam van Jezus aanroept? En hij is toch hierheen gekomen om hen gevangen te nemen en uit te leveren aan de hogepriesters?’

Saulus’ optreden werd echter steeds krachtiger, en hij bracht de in Damascus wonende Joden in verwarring door aan te tonen dat Jezus de messias is.

Toen hij terug was in Jeruzalem wilde hij zich aansluiten bij de leerlingen, maar die waren bang voor hem omdat ze niet geloofden dat ook hij een leerling was geworden. Barnabas nam hem echter onder zijn hoede en bracht hem naar de apostelen, aan wie hij vertelde dat Saulus onderweg de Heer had gezien, dat die met hem had gesproken en dat hij in Damascus vrijmoedig de naam van Jezus had verkondigd.

Saulus liep nu openlijk met de apostelen in Jeruzalem rond en verkondigde vrijmoedig de naam van de Heer. Hij ging in debat met de Griekstalige Joden, maar die beraamden een aanslag op zijn leven. Toen de broeders dat te weten kwamen, brachten ze hem naar Caesarea en stuurden hem van daar naar Tarsus.

In heel Judea en Galilea en Samaria leefde de gemeente in vrede en kwam tot bloei. De gelovigen leefden in ontzag voor de Heer, en dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe. (Handelingen 9:19-31)

Het getuigenis van Paulus was bijzonder krachtig. Dat kwam vooral omdat hij niet alleen een bijzondere ervaring had gehad onderweg naar Damascus; hij had ook ontdekt dat het Oude Testament veel over Jezus vertelt. Deze lessen deelde hij met de Joden. Die raakten daar behoorlijk door in verwarring.

Dit laat zien wat het effect van het evangelie is. Het verandert je wereldbeeld. Sommigen komen daardoor tot geloof, anderen worden boos en willen je uit de weg ruimten. Bij hen draait het om hun eigen gelijk. Ze zijn niet bereid om naar God te luisteren en zich te laten veranderen.

Dat uitgerekend een farizeeër – iemand uit hun midden – zich tegen hen had gekeerd, dat konden de Joodse leiders niet verkroppen. Dus beraamden ze een moordaanslag op Paulus terwijl hij in Damascus was. Hij ontsnapte aan de dood door de vindingrijkheid van zijn vrienden.

Maar in Jeruzalem overkwam hem hetzelfde. Ook hier werd hij uiteindelijk met de dood bedreigd. Hij moet zich hebben vastgehouden aan het feit dat voor Jezus vervolging heel persoonlijk is.

Niet Paulus, maar Jezus werd vervolgd.

Geloven is schuilen in een mand tussen hemel en aarde

De Bijbel bevat historische verhalen met een geestelijke betekenis. Paulus is echt op deze manier ontsnapt uit Damascus. Tegelijkertijd is het beeld van een dienaar van Christus in een mand terwijl hij of zij tussen hemel en aarde zweeft ook een goed beeld van de gelovige.

Het leven is onzeker. Vervolging, maar ook ander lijden, kan en zal op ons pad komen. Het enige wat dan voorkómt dat we vallen, is een draadje met boven. Een touw dat uit de hemel lijkt te komen. We zijn volledig afhankelijk van wie het touw vasthoudt.

Geloven is dan ook: schuilen in een mand terwijl je tussen hemel en aarde zweeft.

Tot zover de overdenking. Vervolging loopt als een rode draad door de Bijbel. Het is een geestelijk principe: waar het evangelie doorbreekt, daar komt steeds meer weerstand. Als je meer wilt leren over geloven onder moeilijke omstandigheden of als je lessen van vervolgde christenen wilt leren, lees dan mijn boek ‘Het verboden boek’.

Zoals gezegd worden in deze roman christenen in ons land vervolgd. Je kunt het eBook gratis downloaden. Je krijgt hier dan het getuigenis bij van een christen die tien maanden werd vastgehouden door de Taliban.

Kies je voor de paperback of de Insider Editie, dan krijg je er nog allerlei andere extra’s bij, waaronder een serie overdenkingen zoals die je vandaag hebt geluisterd.

Ga naar bijbellezenmetjan.nl/verboden en vraag het boek aan. Veel zegen


Over Bijbellezen met Jan

Welkom bij de Bijbellezen met Jan-podcast. Mijn naam is Jan Heijnen. Ik ben auteur van het boek ‘De Bijbel in 1 Dag’ en oprichter van het platform Bijbellezen met Jan. Ik wil mensen zoals jou helpen met het lezen, begrijpen en geloven van de Bijbel.

In het eerste seizoen van de podcast bespreek ik in vogelvlucht alle Bijbelboeken. Deze afleveringen zijn gebaseerd op het boek 'De Bijbel in 1 Dag'. Het tweede seizoen staat in het teken van hoe je de Bijbel kunt lezen. Hierbij wissel ik solo-afleveringen af met gesprekken met gasten. 

Wil je ook met mij de Bijbellezen? Probeer dan eens een cursus of challenge. https://bijbellezenmetjan.nl/shop.